معروفترین ساختمان های دنیا


اهرام مصر

این اهرام بین 2589 تا 2504 سال قبل از میلاد توسط بیش از 100000 انسان ساخته‌شده‌اند که شامل مقبره‌هایی از افراد دوران پادشاهی قدیم مصر می‌شوند. فرعونیان مصری اعتقاد داشتند که آن‌ها پس از مرگ، به‌صورت خدایان به زندگی خود ادامه خواهند داد؛ بنابراین اهرام Khufu، Khafre و Menkaure به‌گونه‌ای ساخته‌شده‌اند تا همه‌چیزهایی را که آن‌ها در زندگی بعدی خود بدان نیاز دارند، شامل شود. این مجموعه اهرام، یکی از پررمز و رازترین اماکن دنیای باستان به شمار می‌رود که سالانه حدود 14.7 میلیون نفر بازدیدکننده را برای پیاده‌روی در تونل‌های هرم جذب می‌کند.

تاج محل

تاج‌محل، یکی از شگفت‌انگیزترین و مشهورترین شاهکارهای معماری در تاریخ می‌باشد که درواقع، به‌عنوان یک مقبره از مرمر سفید عاج در آگرا هند به شمار می‌رود. تاج، توسط امپراتور مغول، شاه جهان، مأمور شد كه مقبره همسر موردعلاقه خود را بنا کند.
این کار توسط 20000 کارگر در سال 1643 به پایان رسید، اما 10 سال دیگر طول کشید تا پروژه‌های دیگر ساختمان تکمیل شود. تاج‌محل، سالانه حدود 8 میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند و به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می‌شود.

کاخ سفید

کاخ سفید، محل کار و اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در واشنگتن دی سی می‌باشد که بنای آن، یکی از مشهورترین ساختمان‌های تاریخی در جهان محسوب می‌شود. معمار ایرلندی این ساختمان، جیمز هوبان بود که طراحی آن را بر پایه معماری نئوکلاسیک پیاده کرد. مراحل ساخت‌وساز نیز از سال ۱۷۹۲ تا ۱۸۰۰ ادامه یافت.
ازآنجایی‌که تراکم در عمارت اجرایی بسیار زیاد بود، رئیس‌جمهور تئودور روزولت، تمامی کارهای دفتری خود را به بخش تازه‌ساخت بال غربی ساختمان در سال ۱۹۰۱ منتقل کرد. در سال 1909 و زمان ریاست جمهوری ویلیام تل، بال غربی ساختمان گسترش بیشتری یافت و اتاق کار رئیس‌جمهور امریکا (که بیضی‌شکل است)، به مجموعه اضافه شد. بعدها، هر رئیس‌جمهور بخش‌های محل کار خود را مجدداً طراحی کرد.

موزه لوور

موزه لوور در پاریس، بزرگ‌ترین موزه هنر جهان و یک بنای تاریخی ارزشمند است. این موزه در قلب شهر و سمت راست رودخانه سن واقع‌شده است و به‌عنوان پربازدیدترین موزه جهان، سالانه 10.2 میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند.
این موزه از سال 1793 افتتاح‌شده و در دوره‌های مختلف گسترش‌یافته است. امروز در این موزه بیش از 380000 شیء و 35000 اثر هنری در معرض نمایش قرار دارند. محبوب‌ترین جاذبه هنری موزه لوور، تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی می‌باشد.

کیلیسای سنت باسیل موسکو

کلیسای واسیلی مقدس مسکو که به‌عنوان کلیسای جامع سنت باسیل نیز شناخته می‌شود، در میدان سرخ مسکو واقع‌شده و به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین و قابل‌تحسین‌ترین ساختمان روسیه، نماد این کشور نیز محسوب می‌شود.
این بنا از سال 1555 تا 1561 به دستور ایوان مخوف ساخته شد و تا سال 1600 یعنی قبل از ساخت برج ناقوس ایوان مخوف، بلندترین ساختمان روسیه محسوب می‌شود. معماری این ساختمان برخلاف سایر معماری‌های روسیه به سبک شعله‌های یک آتش بزرگ طراحی‌شده است و از سال 1990 به‌عنوان بخشی از کرملین قرارگرفته است.

کعبه

کعبه که در عربی به معنای “مکعب” است، مقدس‌ترین بنای اسلام است. این ساختمان مربعی، در شهر مکه در عربستان سعودی واقع‌شده و با یک پوشش پنبه و ابریشمی سیاه‌رنگ پوشیده شده است. میلیون‌ها مسلمان از سراسر جهان، برای “حج” که یک زیارت سالانه اسلامی در مکه است، به کعبه سفر می‌کنند.

برج خلیفه

برج خلیفه، بلندترین سازه و آسمان‌خراش ساخته‌شده به دست انسان است که با ۸۲۸ متر ارتفاع، ساخت آن در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید.
این ساختمان، هویت بین‌المللی شهر دبی در امارات را نشان می‌دهد. طراحی این برج، اثر ادرین اسمیت از شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگزو مریل (SOM) است که با الهام از معماری اسلامی ازجمله مسجد بزرگ سامرا ساخته‌شده است. این برج، با 163 طبقه، محل هتل آرمانی، آپارتمان‌های مسکونی و دفاتر تجاری متعددی است.

برج کج پیزا

برج پیزا، با چهار درجه انحراف، در حقیقت ساختمان ناقوس کلیسای جامع پیزا است که علت کج شدگی آن در طول ساخت در قرن دوازدهم، به خاطر خاک ماسه‌ای اسفنجی زیر آن است که ازیک‌طرف قادر به تحمل وزن برج نبود.
این انحراف، به‌تدریج تا اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 باوجود تلاش فراوان برای خاک‌برداری زیربنا افزایش یافت. این برج با 296 پله، نشان اصلی شهر پیزا که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.

برج ایفل

برج ایفل، برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است که نام خود را از سازنده و طراحش، گوستاو ایفل، دریافت کرده است. برج ایفل که امروزه به‌عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، در بین سال‌های 1887 تا 1889 ساخته‌شده است.
پربازدیدی‌ترین بنای جهان سالانه نزدیک به 7 میلیون نفر بازدیدکننده دارد؛ به همین دلیل از غروب خورشید تا 1 صبح و در تابستان 2 صبح، برج با 20000 لامپ روشن نگه‌داشته می‌شود.

کولوسئوم

کولوسئوم، یک تماشاخانه و یا آمفی‌تئاتر به شکل بیضی در شهر رم در ایتالیا می‌باشد که ساخت آن، در سال 80 میلادی به اتمام رسیده است. کولوسئوم، ظرفیتی بین ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ نفر دارد و درگذشته، برای نبرد گلادیاتورها به‌عنوان اسباب سرگرمی تماشاچیان و نمایش برخی اعدام‌ها (مانند اعدام با رهاسازی حیوانات وحشی) مورداستفاده قرار می‌گرفته است.
امپراتورها، با ایجاد نبرد بین برده‌ها و گلادیاتورها یک نمایش سرگرم‌کننده برای مردم فراهم می‌کردند که البته این نمایش، به کشته شدن بیش از 400000 نفر و یک‌میلیون حیوان در پایان منجر می‌شد. کولوسئوم، سالانه بیش از 7.4 میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند و به دلیل آلودگی و زلزله‌زدگی، بخش‌هایی از آن تخریب‌شده‌اند که هم‌اکنون در حال مرمت می‌باشند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!