گزارشی از دومین نشست مدیران مدارس منطقه‌ی یک با آموزش و پرورش


دومین جلسه‌ی مدیران مدارس با آموزش و پرورش منطقه (نشست‌های قطب)، شنبه 27 آذر 1400، به میزبانی دبیرستان خاتم برگزار شد. در این جلسه، مدیران مدارس دولتی و غیردولتی منطقه، مدرسه‌ی شهدای هفتم تیر، شهید آبشاری، شهید بسمی، شهید صادقی، شهید صدوقی، عفاف-1، مسعودیان، هجرت، کاشفی، پیام، پیوند، همت، رشد نو، رضویه، شهید آبشناسان، ضحی و فرهنگ و همچنین رئیس آموزش و پرورش منطقه‌ی یک، دکتر حدادی و معاون آموزشی ایشان، دکتر مولایی حضور داشتند. در این نشست، به روال گذشته، مدیران مدارس تجربه‌های خود را باهم به اشتراک گذاشتند.

LMS مودل، تحولی بزرگ در راستای توسعه‌ی آموزش در دوران کرونا

احسان خان‌محمدی، مدیر دبیرستان خاتم، در ابتدای جلسه‌ی نشست مدیران مدارس درباره‌ی دستاوردهای این مدرسه در دوران آموزش در کرونا صحبت کرد و از میان دستاوردهای متنوعی که خاتم به‌دست آورده به LMS مودل اشاره کرد. وی چنین بیان کرد: «LMS ما یک LMS اپن‌سورس است و قابلیت‌های متنوع و بسیاری دارد. این LMS با شخصی‌سازی فرآیند آموزش، کمکی بزرگ در راستای تحول و توسعه‌ی آموزش به ما کرده است.

از ویژگی‌های LMS مودل این است که نرم‌افزارهای فارسی را پوشش می‌دهد، به‌راحتی روی هر سروری نصب می‌شود، اپن‌سورس و قابل توسعه است، لایسنس ندارد، دانشگاه‌های معتبر از آن استفاده می‌کنند و روز به روز توسعه‌ی بیش‌تری می‌یابد.

اما این LMS در دوره‌ی دوساله‌ی آموزش در کرونا چه کمکی به ما کرده است؟ ما این امکان را داشتیم که تمام محتوای آموزشی اعم از فیلم‌های آموزشی، آزمون‌ها، جزوه‌ها و تخته‌نوشته‌ها را در LMS به اشتراک بگذاریم. ویژگی دیگر که بسیار قابل توجه است این بود که LMS این امکان را در اختیار ما قرار می‌داد که فرآیند آموزش را شخصی‌سازی کنیم. شاید نرم‌افزارهای گوناگونی این قابلیت را داشته باشند اما طراحی این LMS دقیقاً همان چیزی بود که مدرسه‌ی خاتم به دنبال آن بود.

در واقع با این قابلیت، فرآیندهای یادگیری و آموزش برای هر شخص جدا برنامه‌ریزی می‌شوند. برای مثال، بعد از تمام‌شدن کارگاه، معلم برای دانش‌آموز مشخص می‌کند قبل از این‌که تکلیفش را انجام بدهد، این فیلم کوتاه را نگاه کند و بعد جزوه را بخواند. و تا دانش‌آموز یک مرحله را انجام ندهد نمی‌تواند به مرحله‌ی بعد برود. بعد از این‌که مراحل قدم به قدم طی شدند، دانش‌آموز می‌تواند خودارزیابی را انجام بدهد تا متوجه شود که درس آن روز را یاد گرفته است یا نه. نکته‌ی جذاب این‌جاست که تکالیف دانش‌آموز متناسب با نمره‌ای که در خودارزیابی گرفته است مشخص می‌شود و اگر نمره‌ی خوبی گرفته باشد تکلیف سخت‌تری به او داده می‌شود. اما اگر دانش‌آموز در خودارزیابی نمره‌ی بسیار پایینی بگیرد، سیستم مجدد او را به پله‌ی اول برمی‌گرداند چون چنین برداشت می‌شود که او درس روز را یاد نگرفته است و باید یک‌بار دیگر جزوه‌ها را بخواند و تخته‌نوشته‌ها را مرور کند و بعد از آن تکالیف را انجام بدهد.»

در آموزش حضوری همچنان از LMS مودل استفاده خواهیم کرد

مدیر دبیرستان خاتم در ادامه به ویژگی‌های دیگر این LMS پرداخت و گفت: «ویژگی دیگر این LMS این است که تمام داده‌ها در آن ثبت و ضبط می‌شوند. این داده‌ها برای معلم حقیقتاً ثروت محسوب می‌شوند چون به کمک آن‌ها می‌تواند تمام فعالیت‌های دانش‌آموز را مشاهده کند. مثلاً این‌که آیا دانش‌آموز فیلم را دیده است؟ یا این‌که آزمون را در چه ساعتی انجام داده؟ حتی معلم می‌تواند برای انجام‌دادن تکالیف، بازه‌ای تعریف کند و برای مثال، بگوید فقط تا 8 شب می‌توانید تکالیف‌تان را بفرستید و بعد از آن سیستم بسته می‌شود. علاوه بر این، این سیستم 70 نوع امتحان متفاوت دارد و قابل توسعه نیز هست.

البته این وضعیت کاملاً خطی و دموکراتیک است. یعنی دانش‌آموز هم وقتی تکلیفش را در سامانه می‌فرستد می‌تواند متوجه شود آیا معلم تکلیف او را دیده و آیا نمره‌ای به آن داده است یا نه.»

وی افزود: «اگر قرار باشد ما از فضای مجازی به فضای حضوری کوچ کنیم، LMS مودل را به یادگار از تجربه‌ی جذاب آموزش مجازی به آموزش حضوری می‌آوریم و از آن همچنان استفاده می‌کنیم. بنابراین، دانش‌آموزان هم می‌توانند با موبایل و تبلت به مدرسه بیاند تا همچنان از این فضا استفاده کنند.»

اجرای طرح گام به گام برای بازگشت به آموزش حضوری

خان‌محمدی در ادامه به موضوع بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه و حضوری‌شدن آموزش پرداخت و گفت: «دبیرستان خاتم از تابستان امسال برنامه‌ی «گام به گام» را به کمک انجمن اولیا و مربیان آغاز کرد. هدف از این برنامه، بازگشت قدم به قدم دانش‌آموزان به مدرسه بود و نتیجه‌ی آن این است که اکنون همه‌ی بچه‌ها به مدرسه می‌آیند.» او یکی از دلایل موفقیت خاتم در بازگشت بچه‌ها به مدرسه را مشارکت اولیا و عدم مقاومت دانش‌آموزان برای واکسیناسیون دانست.

تشکیل دپارتمان الهیات در راستای سند تحول آموزش و پرورش

در دومین جلسه از جلسات قطب و نشست مدیران مدارس با آموزش و پرورش، دکتر حدادی درباره‌ی مبانی سند تحول آموزش و پرورش، خصوصاً ساحت عبادی این سند، صحبت کردند. مدیران نیز در این باره که چگونه می‌توان مبانی سند را در مدرسه محقق کرد به بحث و مشورت پرداختند. در این بخش نیز احسان خان‌محمدی از برنامه‌ی خاتم در راستای اجرای سند تحول صحبت کرد و گفت: «در ساحت عبادی‌سیاسی مدرسه‌ی خاتم، دپارتمان الهیات تشکیل شده است. این دپارتمان مکان‌مند است و تالاری به نام علامه‌طباطبایی به آن اختصاص داده شده است که معلمان درس‌های قرآن، پیام آسمانی و عربی در آن حضور دارند.»

وی افزود: «برای این‌که اهداف این سند محقق شود، یک روحانی را که تجربه‌ی کار با نوجوان‌ها را دارد وارد مدرسه کرده‌ایم و ایشان در جایگاه تسهیلگر، هرروز در کنار بچه‌ها حضور دارد. ما معتقدیم اگر چیزی در وجودمان درونی شود می‌توانیم آن را به بچه‌ها هم منتقل کنیم. یعنی قدم اول برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش را «درونی‌شدن مبانی نظری در نیروی انسانی» می‌دانیم. اگر نیروی انسانی ما متحول بشود می‌توانیم سند را اجرا کنیم. سندی که حقیقتاً خوب است و شاید خاتم در اجرای آن پیشرو باشد.»

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!