کمپ ریاضی دبیرستان خاتم، راه حلی برای یادگیری بهتر و دریافت نتیجه‌ی مطلوب در امتحان


امتحان ریاضی یکی از آن امتحان‌هایی است که هم دانش‌آموزان و هم خانواده‌ها نگران آن هستند. اما دبیرستان خاتم که از این دغدغه‌ی فکری خبر داشته، دست روی دست نگذاشته و با طراحی کمپ ریاضی به یادگیری و رفع اشکال دانش‌آموزان کمک کرده است.

اما در کمپ ریاضی چه خبرهایی هست؟ شاید بهتر باشد قبل از اینکه درباره‌ی کمپ بگوییم، کمی با سیستم آموزش ریاضی در مدرسه آشنا شویم. آقای مجتبی بابایی، رئیس دپارتمان ریاضی و علوم دبیرستان خاتم، درباره‌ی این موضوع می‌گوید:

«آموزش ریاضی در مدرسه‌ی ما در دو مرحله انجام می‌شود: یکی تدریس و یکی حل تمرین که دو دبیر این کار را به عهده دارند. دانش‌آموزان در این فرآیند یادگیری، بارها فرصت دارند سؤالات خود را مطرح و رفع اشکال کنند. آن‌ها حین تدریس و قبل از اینکه وارد مبحث بعدی شوند، هرجا سؤالی برایشان پیش بیاید، آن را مطرح می‌کنند. علاوه بر این، در فاصله‌ی میان دو کلاس مجازی، دانش‌آموزان ۱۵ دقیقه زمان استراحت دارند که اگر بخواهند در این بازه نیز می‌توانند رفع اشکال کنند.»

وی به طرحی که دبیرستان خاتم از دوسال اخیر آن را اجرا می‌کند اشاره کرد و گفت: «دپارتمان ریاضی و علوم دبیرستان، دوسال است که طرح «آموزش مورد نیاز» را اجرا می‌کند. به این ترتیب، همکاران دبیر، پس از اتمام ساعات درسی مدرسه، ساعاتی را به صورت آن‌کال در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند تا با دبیر تماس گرفته و سؤالات خود را مطرح و در نهایت رفع اشکال کنند.

بنابراین، دانش‌آموزان ۳ فرصت برای تکمیل آموزش و یادگیری خود دارند. البته برگزاری کلاس حضوری هم به یادگیری و رفع اشکال کمک بیش‌تری کرد.»

وی افزود: «پس از گذراندن این مراحل و همچنین پشت سر گذاشتن آزمون‌های هفتگی، دانش‌آموزان در فرآیند خودارزیابی سیستم LMS یک‌بار دیگر با اشکالات خود روبه‌رو می‌شوند و پاسخ آن‌ها را همان‌جا در سیستم دریافت می‌کنند.»

کمپ ریاضی، چرخه‌ی یادگیری ریاضی را تکمیل می‌کند

آقای مجتبی بابایی در ادامه به فرآیند تشکیل کمپ ریاضی پرداخت و گفت: «در نهایت، ما تصمیم گرفتیم یک نقطه‌ی نهایی برای این فرآیند آموزش درنظر بگیریم که آن تشکیل کمپ ریاضی بود. با هماهنگی‌ای که با دبیران انجام شد از دانش‌آموزان خواستیم کاربرگ‌ها، سؤالات خودارزیابی و آزمون‌های هفتگی را مرور کنند، اشکالات‌شان را یادداشت کنند و در کلاس‌های کمپ به شکل فردی برطرف کنند. به این ترتیب، هر دانش‌آموز بر اساس زحماتی که کشیده و تمریناتی که کرده اشکالات فردی‌اش را رفع می‌کند.

ما درنظر داشتیم این کمپ را به شکل یک رویداد ببینیم و به همین دلیل این‌طور آن را نام‌گذاری کردیم. برنامه شامل دو بخش بود: یک بخش برگزاری سمینارها و ایونت‌ها بود که بچه‌ها ضمن همراهی خانواده‌ها در آن‌ها شرکت می‌کردند و بخش دیگر برگزاری کلاس‌های رفع اشکال بود. اما متأسفانه به دلیل شرایط کرونایی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بخش سمینارها و ایونت‌ها لغو شد اما بخش کلاس‌های رفع اشکال فردی، باقی ماند.

این کمپ در حقیقت حلقه‌ای است که چرخه‌ی یادگیری را در ساختار دپارتمان ریاضی تکمیل می‌کند و بازخوردی که از اساتید محترم و دانش‌آموزان عزیز داشتیم بیانگر نتیجه‌ی قابل قبول و مطلوب بوده. امیدواریم بتوانیم این خدمت را در پایان ترم دوم هم ارائه کنیم.»

امتحان ریاضی در دبیرستان خاتم آسان است!شرکت در کمپ ریاضی اختیاری بود اما بچه‌ها از آن استقبال کردند

آریا ذوالفقاری، دانش‌آموز پایه‌ی هشتم است. او یکی از بچه‌هایی است که در کمپ ریاضی شرکت کرده. آریا درباره‌ی کمپ ریاضی و فرآیند یادگیری این درس می‌گوید: «به نظرم دبیران هیچ مدرسه‌ای به اندازه‌ی دبیرستان خاتم نمی‌توانند به بچه‌ها در یادگیری ریاضی کمک کنند. هروقت بچه‌ها سؤال و اشکالی داشته باشند دبیران به کمک دانش‌آموزان می‌آیند و به سؤالات‌شان پاسخ می‌دهند. با اینکه شرکت در کمپ ریاضی اختیاری بود ولی بچه‌ها از آن استقبال کردند.

در این دوسالی که کرونا آمده است، هم من و هم دانش‌آموزان دیگر، در یادگیری ریاضی به مشکلاتی خورده‌ایم و حالا این کمپ فرصتی است تا اشکالات‌مان را برطرف کنیم. خوبی کمپ این است که خیلی اوقات سؤالات بچه‌های دیگر سؤالات ما هم هست و به این ترتیب به اشکالات ما هم پاسخ داده می‌شود.»

یک توصیه از زبان دبیر ریاضی برای شب امتحان

شنیدن یا خواندن یک توصیه از زبان دبیر ریاضی به ما کمک می‌کند تا هم ذهن‌مان در شب امتحان آرام‌تر شود و هم نتیجه‌ی بهتری از امتحان بگیریم. آقای کورش همدست‌پور، دبیر ریاضی دبیرستان خاتم، توصیه‌ای برای شب امتحان ریاضی دارد. او می‌گوید: «بهتر است دانش‌آموزان تمرکزشان را بر حل تمرین‌ها و یادگیری قواعد بگذارند. ما طی هفته‌ی گذشته، چندین تکاپو به هر پایه ارائه کرده‌ایم. اگر آن‌ها روی این تکاپوها تمرکز کنند و فرمول‌ها و قواعدی را که در جزوه ارائه کرده‌ایم خوب به یاد بسپارند نتیجه‌ی خیلی خوبی از امتحان می‌گیرند.»

***

راستی، آقای همدست‌پور کلی توصیه‌ی دیگر برای درس‌خواندن در روزها و شب‌های امتحان دارد. پس مطالب سایت و اینستاگرام را دنبال کنید تا از توصیه‌ها و راهکارها جا نمانید!

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!