با استفاده‌ی صحیح از فضای مجازی، آموزش خود را تکمیل کنید

راه حل دپارتمان ریاضی خاتم برای استفاده‌ی صحیح از آموزش مجازی

سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نیز تا چند روز دیگر تمام می‌شود و دانش‌آموزان وارد امتحانات خرداد می‌شوند. این روزها زمانی مناسب است تا دپارتمان‌ها داده‌های خود از دانش‌آموزان را بررسی و تحلیل کنند.

به همین دلیل، پای صحبت‌های آقای مجتبی بابائی، رئیس دپارتمان علوم و ریاضی دبیرستان دوره‌ی اول خاتم نشستیم تا درباره‌ی عملکرد این دپارتمان در سالی که گذشت و داده‌هایی که از دانش‌آموزان گردآوری شده است بیش‌تر بدانیم.

 

کمی درباره‌ی شیوه‌ی فعالیت دپارتمان ریاضی و علوم در سالی که گذشت بگویید.

این دپارتمان همواره سعی داشته ضمن حفظ نظم و انسجام و استمرار در ارائه‌ی محتواهای آموزشی، برای حفظ و افزایش جذابیت آموزش، محتواهای کمک‌آموزشی مناسب نیز ارائه کند. علاوه بر این، مسئولیت پیگیری این فرآیند را به عهده دارد تا دانش‌آموزان تمرین‌ها را به موقع ارسال کنند و بازخورد آن‌ها را ثبت کنند.

این محتواها شامل عناوین چالش‌های ریاضی، تحقیق‌های دروس فیزیک/ شیمی و زیست/ زمین‌شناسی، درج فیلم‌های کمک‌آموزشی ریاضیات و علوم در کانال آپارات مجموعه در فضای مجازی، ارائه‌ی بازی‌های آموزشی در درس فیزیک و جزوات خلاصه‌ی درس، در بخشی با عنوان تخته‌نوشته‌ها، در LMS است.

 

آیا دانش‌آموزان از مطالب بارگذاری‌شده در LMS مثل «جزوات زیرخاکی» به‌خوبی استقبال کردند؟

شاید استقبال بچه‌ها آن‌طور که انتظار داشتیم نبود. اما این موضوع دو دلیل دارد. یکی به دوری دوساله‌ی دانش‌آموزان از محیط آموزش جدی و حضوری برمی‌گردد که عاملی موقت است. دیگری عدم علاقه بچه‌ها به پیگیری هر فعالیتی است که جنبه‌ی کار اضافه و کمک‌آموزشی دارد یا نمره‌ای به آن اختصاص نمی‌یابد که البته این موضوع عاملی دیرپاست.

 

آیا دپارتمان ریاضی خاتم آماری دارد که نشان دهد از مطالب بارگذاری‌شده در سایت چه کسانی استفاده کرده‌اند؟

بله، اکنون و در سایه‌ی آموزش مجازی و با استفاده از سیستم مدیریت آموزش (LMS) استخراج نتایج آماری ممکن شده است. این موهبت آموزش مجازی است و می‌تواند در هدایت دانش‌آموزان به ما کمک کند.

طبق اطلاعاتی که ما داریم، این جزوه را دانش‌آموزان قوی و حتی دانش‌آموزانی که به تلاش بیش‌تر نیاز دارند دانلود و استفاده کرده‌اند و اسامی آن‌ها در گروه اعلام شده است. در واقع، سطحی از استرس و احتیاط همیشه لازم است و این دانش‌آموزان ازجمله کسانی هستند که از این مزیت برخوردارند و احتیاط بیش‌تری می‌کنند.

 

آیا استفاده از این منابع، بر عملکرد درسی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد؟

اگر این نوع محتوای کمک‌آموزشی با جزوات و دروس قبلی مثل فیلم‌ها و سؤالات چالشی و خودارزیابی‌ها تلفیق شود، به برطرف‌کردن مشکلات دانش‌آموزان کمک می‌کند. بنابراین قطعاً تأثیر دارد.

 

توصیه‌ای که به دانش‌آموزان می‌کنید چیست؟

دپارتمان ریاضی خاتم می‌داند دانش‌آموزان تازه از خواب سنگین دوران کرونا بیدار شده‌اند و در حال بازتعریف خود هستند. کرونا با تمام مشکلاتی که داشت، خیر بزرگ آموزش مجازی را به همراه داشت. با وجود کرونا، بستر آموزش مجازی در کشور ما فراهم شد و قطعاً مجموعه‌های پیشرو، آموزش‌های مجازی را در کنار آموزش حضوری ادامه می‌دهند.

قبلاً دانش‌آموزان برای خرید کتاب‌های کمک‌آموزشی و جزوات متفاوت، حضوری، به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه می‌کردند. اما بعد از شیوع کرونا و با آغاز آموزش غیرحضوری، شاهد بودیم که دانش‌آموزان با مراجعه به سایت‌های معتبر یا دیگر منابع فضای مجازی، برای تهیه‌ی جزوات آموزشی و کمک‌آموزشی اقدام می‌کردند.

مجموعه‌ی ما نیز با وجود بستر آموزش مجازی، سعی کرد منابع پرباری را از طریق LMS و آپارات مجموعه در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. بچه‌ها می‌توانند با استفاده از این منابع غنی و پربار که به صورت اختصاصی و در سیستم خودشان در اختیارشان قرار گرفته و حکم یک معلم را دارد، در آزمون‌ها نتیجه‌ی بهتری بگیرند.

در واقع، کمکی که دانش‌آموزان می‌توانند به خودشان کنند این است که با استفاده‌ از ساختار آموزش حضوری و هم‌چنین استفاده‌ی صحیح از فضای مجازی، آموزش خود را تکمیل کنند. توصیه‌ی دپارتمان ریاضی و علوم به دانش‌آموزان، توجه بیش‌تر به آموزش مجازی و استفاده‌ی صحیح از آن است. امیدواریم همیشه شاهد پیشرفت و موفقیت دانش‌آموزان باشیم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!