برای امتحان پیام آسمان و قرآن «چه بخوانیم و چگونه بخوانیم؟»

نکاتی برای درس‌خواندن برای امتحان پیام های آسمان

«چه بخوانیم و چگونه بخوانیم؟» عنوان یادداشت‌هایی است که در ایام امتحانات در سایت دبیرستان خاتم منتشر می‌شود تا دانش‌آموزان با به‌کار بستن نکات آن‌ها بتوانند نتیجه‌ی بهتری در امتحان به دست آورند.

درس‌های پیام آسمان و قرآن، اولین و دومین امتحانات پایان‌ ترم هستند. برای همین در بخش اول این یادداشت‌ها سراغ آقای صادق زینال‌زاده، دبیر این درس‌ها، رفته‌ایم تا ما را راهنمایی کند که به بهترین شیوه برای امتحان‌ های پیام آسمان و قرآن درس بخوانیم.

 

برای امتحان پیام های آسمان و قرآن چه بخوانیم؟

بخش‌هایی از کتاب درسی برای امتحان پایان ترم حذف شده است و دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی از این حذفیات باخبر شده‌اند. همچنین هر جلسه و برای هر درس، نمونه سؤالاتی در کلاس طرح کرده‌ایم که می‌توانند از آن‌ها کمک بگیرند.

بودجه‌بندی دروس پیام آسمان و قرآن نیز در اختیارتان قرار گرفته است. بنابراین بهتر است طبق بودجه‌بندی پیش بروید و برای دروسی که بارم بیش‌تری دارند زمان بیش‌تری اختصاص بدهید. طبیعتاً دروسی که در نیم‌ترم پایانی تدریس شده‌اند، از اهمیت بیش‌تری برخوردارند.

جزوه‌ای نیز برای درک بهتر این کتاب تهیه شده ‌است که در اختیارتان قرار گرفته است. توصیه می‌شود برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر در امتحان پیام های آسمان، بعد از مطالعه‌ی متن کتاب، جزوه‌ی ارائه‌شده را هم مطالعه کنید.

 

چگونه بخوانیم؟

بهتر است هر درس را ابتدا از کتاب بخوانید و پس از آن، از درس خلاصه‌برداری کنید. درس پیام‌های آسمان، حفظ‌کردنی نیست، بلکه فهمیدنی است و با خواندنِ صرف، بدون ثبت نکات مهم در برگه و بدون نکته‌برداری، نتیجه‌ی مطلوبی به دست نخواهید آورد.

دانش‌آموزانی که فقط به خواندن و حفظ‌کردن این کتاب اکتفا می‌کنند، در جلسه‌ی امتحان مطالب را فراموش خواهند کرد و بیش‌تر استرس خواهند گرفت. بنابراین نکته‌ی طلایی در مطالعه‌ی درس پیام آسمان، خلاصه‌برداری و خواندن جزوه است.

برای درس قرآن نیز بهتر است به همین شیوه عمل کنید. یک فایل خام از هر درس تهیه کنید و در آن فایل، ترجمه را انجام بدهید. سپس ترجمه‌هایتان را با ترجمه‌هایی که در کلاس داشته‌اید مقایسه کنید تا بتوانید اشکالات‌تان در ترجمه را برطرف کنید و لغاتی را که فراموش کرده‌اید، مرور کنید.

همچنین انجام‌دادن مجدد فعالیت‌های کتاب و مطالعه‌ی آن‌ها، باعث می‌شود مطالب خوانده‌شده در ذهن‌تان تثبیت شوند.

 

توصیه به دانش‌آموزان برای آمادگی بیش‌تر در امتحان پیام های آسمان و قرآن

۱. از خداوند کمک بگیرید.

۲. استرس نداشته باشید. در این امتحان اگر مفهوم مطلب را هم برسانید، نمره خواهید گرفت اما برای اینکه بتوانید مفهوم را برسانید نیاز است درس را اصولی خوانده باشید.

۳. داستان‌های کتاب پیام آسمان را کنار بگذارید و بخش اصلی درس را بخوانید.

۴. منبع اصلی این درس، کتاب است. پس تمرکزتان را روی کتاب بگذارید.

 

صحبت با خانواده‌‌ها

پیام آسمان درس‌ سختی نیست. یک دانش‌آموز متوسط، فقط با ۳ تا ۴ ساعت درس‌خواندن و نکته‌برداری از دروس، می‌تواند بهترین نتیجه را در امتحان بگیرد و با گرفتن نمره‌ی خوب از این درس، معدل خود را بالاتر ببرد.

برای امتحان قرآن هم دانش‌آموزان‌مان با خواندن کلمات و ترجمه‌ها و انجام‌دادن مجدد فعالیت‌ها، می‌توانند بهترین نتیجه را به‌دست آورند. کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که فضای مناسب و آرامی برای فرزندان‌مان فراهم کنند تا بتوانند با آرامش درس بخوانند.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!