برای امتحان‌های ادبیات و نگارش، «چه بخوانیم و چگونه بخوانیم؟»

برای امتحان ادبیات آماده‌تر باشید!

اکنون نیمی از امتحانات را پشت سر گذاشته‌ایم و به امتحان‌‌های ادبیات و نگارش رسیده‌ایم. پس پیش از اینکه در جلسه‌ی امتحان حاضر شوید، به توصیه‌های آقای احمد کرباسیان، معلم درس ادبیات و درس نگارش توجه کنید.

 

برای امتحان ادبیات و امتحان نگارش چه بخوانیم؟

درس نگارش به دو بخش انشاء و درست‌نویسی یا ویرایش تقسیم می‌شود و هرکدام از این بخش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. بارم‌بندی این درس در گروه قرار خواهد گرفت تا دانش آموزان با توجه به آن، دروس را مطالعه کنند.

درس ادبیات هم به بخش‌های گوناگونی مثل معنی شعر و واژه‌ها، آرایه‌های ادبی، تشخیص مفرد و جمع، هم‌خانواده، تشخیص نهاد و مفعول و مسند و متمم، پیدا کردن افعال و مصدر آن‌ها، ترکیبات وصفی و اضافی و پیدا کردن قالب و ردیف و قافیه‌ی اشعار تقسیم می‌شود. همه‌ی دروس کتاب ادبیات اهمیت دارند و هیچ کدام از بخش‌های آن قابل حذف نیست. هم‌چنین از تمام بخش‌ها برای امتحان سؤال طرح شده است.

 

چگونه بخوانیم؟

یکی از بخش‌های مهم درس نگارش این است که دانش‌آموزان با استفاده از چارچوب‌های نوشتار و رعایت قواعد نگارشی مثل نقطه، ویرگول و گیومه، انشا بنویسند و نمره‌ی قابل توجهی از امتحان این درس، به این بخش اختصاص دارد. ما در کلاس‌هایمان این بخش را کامل تمرین کرده‌ایم.

بخش ویرایش نیز به درست‌نوشتن کلمات برمی‌گردد و باید با شیوه‌ی نگارش درست کلمات آشنا باشید. این بخش ۲ نمره دارد.

برای درس ادبیات هم بهتر است معنی هر شعر و درس را کامل بخوانید. مخصوصاً شعرهای بارگذاری‌شده در سایت LMS که اهمیت بیش‌تری دارند. توصیه می‌کنیم دانش‌آموزان برای یادگیری بهتر، به سایت مراجعه کنند.

خواندن معنی واژگان کتاب، آرایه‌ها، تشخیص مفرد و جمع و هم‌خانواده‌ها، تشخیص ارکان جمله و ترکیبات وصفی و اضافی، تشخیص انواع جمله‌ها و ردیف و قافیه‌ و قالب اشعار نیز اهمیت دارد. برای خواندن نکات دستوری و آرایه‌ها نیز به جزوه‌ای که در سایت LMS قرار دارد مراجعه کنید.

 

توصیه به دانش‌آموزان برای آمادگی بیش‌تر در امتحان ادبیات و امتحان نگارش

سعی کنید دروس را به جای اینکه حفظ کنید، درک کنید و آن‌ها را کاملاً مفهمومی بخوانید. زیرا اگر درس‌ها را حفظ کنید ممکن است نکات را در جلسه‌ی امتحان فراموش کنید. علاوه بر این، حتماً به مثال‌هایی که داخل سایت قرار گرفته‌اند، توجه کنید چون سؤالات امتحان در همان قالب خواهند بود.

 

صحبت با خانواده‌ها

از خانواده‌ها می‌خواهیم به توصیه‌هایی که در این مطلب آمده توجه کنند و از فرزندان‌مان پیگیری کنند که آیا این توصیه‌ها را به کار بسته‌اند یا نه. چون ممکن است فرزندان‌مان برخی از نکات را فراموش کنند. برای این کار می‌توانید بخش درس ادبیات و درس نگارش را در سایت LMS را چک کنید.

در گذشته، آزمون نکات املایی و معنایی در سایت قرار گرفته بود اما تعداد کمی از دانش‌آموزان این آزمون را انجام نداده بودند. از خانواده‌ها می‌خواهیم فرزندان‌مان را راهنمایی کنند که این آزمون‌ها را انجام بدهند تا با سبک امتحان بیش‌تر آشنا شوند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!