برای امتحان عربی، «چه بخوانیم و چگونه بخوانیم؟»

توصیه‌هایی برای مطالعه‌ی امتحان عربی

«چه بخوانیم و چگونه بخوانیم؟» مجموعه‌یادداشت‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا برای امتحان‌هایتان بهتر درس بخوانید و در آن‌ها موفق‌تر باشید.

در آخرین بخش از این مجموعه‌یادداشت، سراغ آقای کیارش پورمهدی، دبیر درس عربی رفته‌ایم تا نکاتی درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه‌ی درس عربی به ما پیشنهاد بدهد.

 

برای امتحان عربی چه بخوانیم؟

درس عربی شامل دو بخش مهم است: بخش ترجمه و بخش قواعد. همه‌ی قسمت های کتاب مهم هستند و بارم آن‌ها حائز اهمیت است. هیچ بخشی حذف نشده و در امتحان، به کل بخش‌های کتاب توجه شده است. بنابراین به شما توصیه می‌کنم کل کتاب را بخوانید و به فعالیت‌های آن‌ها توجه کنید. وقتی کلمات و قواعد را خوانده باشید و یاد گرفته باشید، دیگر درباره‌ی این امتحان و شیوه‌ی سؤالات نگرانی نخواهید داشت.

 

چگونه بخوانیم؟

تمرکز اصلی شما باید روی ترجمه باشد. لازمه‌ی اصلی خوانش ترجمه، خواندن لغات و واژه‌نامه‌ی کتاب است. روش خواندن لغات عربی نیز به این صورت است که دست خود را روی کلمات فارسی گرفته و لغات عربی را می‌خوانید و بعد عکس این کار را انجام می‌دهید.

برای فهم و درک بیش‌تر لغات، می‌توانید از روش خواندن لغات به صورت پراکنده و رندوم، همراه با مفرد و جمع ‌مکسر و متضاد آن‌ها، استفاده کنید، بعد کلمات را داخل متن قرار دهید و متن اصلی را بخوانید. این روش باعث می‌شود متن را حفظ نکنید.

توجه کنید تنها راه خواندن برای اینکه بخش قواعد را اصولی بخوانید، حل تمرین است.  برای این بخش دو روش وجود دارد. یکی روش کتبی و یکی روش شفاهی. در روش کتبی، تمرین‌های رایجی را که در کلاس انجام داده‌اید و در کتاب کار و کتاب درسی وجود دارد، مرور می‌کنید و مجدد تمرین‌ها را انجام می‌دهید تا قواعد، بیش‌تر، در ذهن‌تان ماندگار شود.

در روش شفاهی نیز لازم نیست بنویسید و همین که چشم‌تان به دیدن قواعد عادت کند، کفایت می‌کند‌. برای این روش، فقط خواندن و آشناشدن با مباحث مانند موصوف و صفت در متن کتاب کفایت خواهد کرد.

 

توصیه به دانش‌آموزان برای آمادگی بیش‌تر در امتحان عربی

دو روش برای مطالعه‌ی درس وجود دارد. بعضی از دانش‌آموزان به علت اینکه به درس عربی علاقه دارند، کتاب را می‌خوانند. اما برخی دیگر از دانش‌آموزان فقط برای اینکه نمره به دست بیاورند عربی را می‌خوانند. برای هر دو گروه، خواندن تکنیکی و حفظ‌کردن لغات در بخش ترجمه، کارساز خواهد بود. زیرا ۸ تا ۹ نمره به بخش ترجمه تعلق می‌گیرد. با این روش حتی می‌شود قواعد را نیز یاد گرفت و این اطلاعات را در ذهن ماندگار کرد.

سعی کنید با حل نمونه سؤالات امتحانی سال‌های قبل، سطح دانش خود را محک بزنید. این نمونه سؤالات به شما کمک می‌کنند تا اشکالات‌تان را برطرف کنید.

نکته‌ای که خوب است آن را به یاد داشته باشید این است: بهتر است نکات مهم قواعد عربی را در هر سال تحصیلی در دفترچه‌ای با خط خودتان بنویسید و در سال‌های بعد نیز از این نکات استفاده کنید. همان‌طور که گفته‌اند «قَیِّدُوا العِلْمَ بِالکِتابَةِ: دانش را با نوشتن به چنگ آورید».

 

صحبت با خانواده‌ها

در گام اول، با هر روشی که می‌توانید، این حس و فکر را به فرزندمان بدهید که درس‌خواندن اهمیت دارد و برای امتحان‌هایش ارزش قائل شوید.

لغو کردن مهمانی‌ها و کنترل رفت‌وآمد کمک می‌کند تا دانش‌آموزان را وارد پروسه‌ی آموزشی کنیم و به آن‌ها بگوییم که امتحانات‌شان برای‌مان بسیار اهمیت دارند. خانواده‌ها در خواندن درس عربی با دانش‌آموزان مشارکت داشته باشند و بعد از اینکه فرزندمان کتاب را خواند، برای آزمودن سطح مطالعه‌ی او، سؤالاتی از کتاب مطرح کنید. این کار باعث می‌شود در دانش‌آموزمان انگیزه ایجاد شود و در امتحان عربی موفق‌تر عمل کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!