همه‌چیز درباره‌ی «پایگاه تابستانی» دبیرستان خاتم

برنامه‌ی پایگاه تابستانی دبیرستان خاتم

پایگاه تابستانی برنامه‌ای است که دبیرستان دوره‌ی اول خاتم قرار است در روزهای تابستان در مدرسه برگزار کند. اما چرا چنین پایگاهی برگزار می‌شود و قرار است در آن چه اتفاقاتی بیفتد؟ آیا این برنامه بخشی از برنامه‌ی آموزشی سال تحصیلی جدید است و حضور در آن الزامی است؟

برای اینکه به همه‌ی سؤالات دانش‌آموزان عزیز و والدین گرامی آن‌ها پاسخ داده شود، سراغ آقای احسان خان‌محمدی، مدیر دبیرستان رفته‌ایم و با او درباره‌ی پایگاه تابستانی صحبت کرده‌ایم.

 

چرا پایگاه تابستانی؟

تابستان، فرصت بسیار مناسبی برای آغاز یادگیری و تحصیل است. لازم است دانش‌آموزان در تابستان با دبیران خود و محیط مدرسه آشنا شوند و تجربه‌ی استفاده از قفسه و کلاس‌های موضوعی را به دست آورند و نظم‌پذیری در آن‌ها تقویت شود. با چنین برنامه‌ای است که دانش‌آموزان‌مان در روز اول مهر، در یک محیط ناآشنا قرار نمی‌گیرند.

اهمیت این پایگاه برای پایه‌ی هفتم از این نظر خواهد بود که از فضای دبستان خارج شده و با محیط دبیرستان آشنا می‌شوند. این فرصتی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد در سال تحصیلی عملکرد بهتری داشته باشند.

 

پایگاه تابستانی مدرسه‌ی خاتم از چه روزی آغاز می‌شود؟

امسال یکی از معدود سال‌هایی است که حتی آموزش و پرورش هم به مدارس دولتی اعلام کرده در تابستان کلاس حضوری برگزار کنند تا جاماندگی ناشی از کرونا جبران شود.

باتوجه به اهمیت این مسئله، پایگاه تابستانی مدرسه‌ی ما از ۱۲ تیر آغاز می‌شود و تا ۳۱ مرداد، به مدت ۶ هفته، ادامه خواهد داشت. این پایگاه، روزهای یک‌شنبه، دوشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۸ الی ۱۳ برگزار می‌شود.

 

محتوای پایگاه چیست؟

روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه روزهای آموزشی ما خواهند بود. در این روزها، دروس ریاضی، ورزش، عربی، انگلیسی و ادبیات تدریس می‌شوند. کلاس درس ریاضی به دو بخش تقسیم می‌شود: یک بخش مرور دروس سال تحصیلی گذشته و بخش دیگر، تدریس دروس سال تحصیلی جدید.

دوشنبه‌ها روز اردو خواهد بود. اردوهای ما موضوعی و تماتیک هستند و مانند کلاس‌ها در گروه‌های ۱۰ تا ۱۵ نفره برگزار خواهند شد. این فرصت بی‌نظیر، برای ارتباط زنده‌ی دانش‌آموزان با معلم و موضوعات مطرح‌شده است تا دانش‌آموزان بتوانند تجربه‌های جدید به دست آورند.

این بخش شامل کارگاه‌ لذت موسیقی، کارگاه تئوری موسیقی، کارگاه محیط زیست، کارگاه شهروندی، تئاتر و سینما و نیز رفتن به ورزشگاه است که به تناسب پایه‌ی تحصیلی برگزار می‌شود.

 

شرایط انضباطی پایگاه تابستانی چیست؟

حضور تمام دانش‌آموزان در این پایگاه الزامی است. برنامه‌ی پایگاه، مانند برنامه‌ی سال تحصیلی است و تمام قوانینی که طی سال تحصیلی رعایت می‌شود در برنامه‌ی پایگاه نیز رعایت خواهد شد. تأخیر، توجیه‌پذیر نیست و غیبت و مرخصی‌های ضروری با اطلاع قبلی و با اجازه‌ و هماهنگی شورای اجرایی مدرسه قابل قبول است. پوشش دانش‌آموزان نیز نباید در تضاد با پوشش معقول مدرسه باشد.

 

توصیه به والدین

همان‌طور که می‌دانید، خط قرمز مدرسه‌ی ما، تنبلی است. تابستان، فرصت آرامش بچه‌هاست اما دانش‌آموزان نباید از منظومه‌ی آموزشی جدا شوند. جدا شدن از این منظومه، باعث می‌شود هر آنچه را در سال تحصیلی گذشته یاد گرفته‌اند فراموش کنند.

به نوجوان باید مثل یک بزرگسال احترام گذاشت اما نباید اعتماد کرد. منظور از این «اعتماد نکردن» چیست؟ یعنی او را به خودش واگذار نکنیم و برایش ساختار مشخص کنیم. اینکه نوجوان ما تمام مدت تابستان مشغول بازی باشد، سازنده نیست. پس به کمک خود نوجوان، باید برای تابستان او برنامه‌ریزی کنیم تا به ساختار مناسب برسد.

موضوعی که لازم است به آن توجه کنیم این است که نوجوانان ما فقر حرکتی و اضافه وزن دارند. بنابراین، شرکت در کلاس ورزش فوق برنامه در تابستان و کلاس ورزش بعد از ساعات مدرسه، به آن‌ها کمک خواهد کرد تا وضعیت بدنی مناسب‌تری داشته باشند.

بنابراین از شما می‌خواهیم، بر اساس پیشنهاداتی که دپارتمان مشاوره‌ی مدرسه ارائه کرده است، فرزندان‌مان را در باشگاه ورزشی مناسب ثبت نام کنید تا در ساعات پس از مدرسه در باشگاه حضور پیدا کنند و به این ترتیب، برنامه‌ی مهارتی مدرسه را تکمیل کنند.

نکته‌ی دیگر اینکه از شما می‌خواهیم به ساعت ورود دانش‌آموز به مدرسه و ساعت خروج او از مدرسه توجه کنید تا نظم برقرار شود. درنهایت اینکه، به پایگاه تابستانی به عنوان یک فوق برنامه نگاه نکنید. پایگاه، بخشی از برنامه‌ی آموزشی و تحصیلی سال آینده است. با این نگاه می‌توانیم در کنار هم به نتایج بهتر و مؤثرتری برسیم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!