استعدادهای خوبی برای مسابقات منطقه شناسایی کرده‌ایم

مسابقات لیگ دبیرستان دوره‌ی اول خاتم همزمان با هفته‌ی تربیت‌بدنی آغاز شده‌اند و مسابقات همچنان ادامه دارند. لیگ امسال در رشته‌های فوتسال، پینگ‌پونگ و شطرنج برگزار می‌شود و تا اکنون تعدادی از مسابقه‌ها برگزار شده‌اند.

دپارتمان ورزش در ترم اول در رشته‌های ورزش قهرمانی و در ترم دوم در رشته‌های ورزش همگانی فعالیت می‌کند. بنابراین در حالی که در ترم اول دانش‌آموزان به فوتسال، شطرنج و پینگ‌پونگ می‌پردازند، در ترم دوم به رشته‌های طناب‌کشی، دارت و فوتبال دستی خواهند پرداخت و در کنار آن لیگ والیبال نیز برگزار خواهد شد. اگر دانش‌آموزان به سطح آمادگی مناسب برسند، لیگ هندبال هم در ترم آینده برگزار می‌شود.

اکنون به بهانه‌ی برگزاری لیگ سراغ مسئول دپارتمان ورزش، آقای رفوگر، رفته‌ایم و با او درباره‌ی این موضوع صحبت کرده‌ایم.

 

چرا اول از همه سراغ فوتسال رفتید؟

بچه‌ها با فوتسال بیش‌تر از رشته‌های ورزشی دیگر آشنا هستند و راحت‌تر در ساختار آن قرار می‌گیرند. اما درباره‌ی رشته‌ای مثل والیبال نیاز است که یادگیری را از ابتدا شروع کنیم و قوانین را بگوییم تا بچه‌ها با بازی آشنا شوند. بعد از اتمام لیگ فوتسال، لیگ والیبال را شروع خواهیم کرد.

برگزاری لیگ هندبال نیز از برنامه‌های دپارتمان برای ترم آینده است. در حال حاضر داریم هندبال را از پایه کار می‌کنیم تا بتوانیم در مسابقات منطقه تیم هندبال را هم داشته باشیم. تا این‌جای کار چند استعداد هندبال هم کشف کرده‌ایم.

 

آیا مسابقات لیگ امسال نسبت به پارسال تغییری داشته است؟

بله، در مسابقات فوتسالِ لیگ سال گذشته هر پایه مجزا مسابقه می‌داد. اما امسال همه‌ی پایه‌ها با هم بازی می‌کنند چون قرار است وارد مسابقات منطقه شوند و آن‌جا دیگر پایه‌ها از هم تفکیک نمی‌شوند.

ویژگی دیگری که لیگ امسال دارد اعطای «امتیاز پایه‌ای» است. برای این منظور، هر دانش‌آموز در تیم کلاس خودش قرار می گیرد و به این ترتیب، وقتی تیم‌ها مسابقه می‌دهند، در واقع کلاس‌ها باهم مسابقه می‌دهند. در نهایت، امتیازات هر تیم در هر سه رشته‌ی ورزشی جمع می‌شود و کلاسی که بالاترین امتیاز را به دست آورده باشد به اردوی یک‌روزه دعوت خواهد شد.

 

و در مجموع چند تیم داریم و چند بازی برگزار می‌شود؟

۱۲ تیم داریم که ۱۱ بازی انجام می‌دهند و در نهایت تیم برتر مشخص می‌شود.

 

هدف از برگزاری مسابقات لیگ چیست؟

ما از برگزاری این مسابقات چند هدف را دنبال می‌کنیم. اول اینکه در ساعت‌هایی که لیگ برگزار می‌شود شور و اشتیاق بچه‌ها خیلی بالا است و این شور کمک می‌کند تا بچه‌ها با نشاط مضاعف در مدرسه حاضر شوند. دیگر اینکه، شرکت در این مسابقات کمک می‌کند تا بچه‌ها به نظم و ساختار برگردند و قانون‌مندی را تمرین کنند؛ مهارت‌هایی که برای آینده به آن‌ها نیاز دارند.

نکته‌ای که بیان آن مهم است این که ورزش‌های همگانی می‌توانند در شور و اشتیاق بچه‌ها تأثیرگذار باشند. بنابراین دپارتمان تصمیم گرفت این ورزش‌ها را هم در برنامه‌ی خود قرار بدهد. به این ترتیب، بچه‌ها در سال تحصیلی با رشته‌های متنوع ورزشی آشنا می‌شوند و تجربه به دست می‌آورند.

 

آیا بچه‌ها قرار است امسال به مسابقات منطقه بروند؟

بله، ما امسال قصد داریم بچه‌ها را برای مسابقات منطقه آماده کنیم. در سطح منطقه، همه‌ی پایه‌ها باید باهم مسابقه بدهند. برای همین است که شکل برگزاری لیگ امسال را تغییر داده‌ایم و از همین ابتدا و در تمرینات، پایه‌ها را ادغام کردیم تا دانش‌آموزان مهارت‌های لازم برای شرکت در مسابقات منطقه را به دست آورند. تا اکنون هم شاهد نتیجه‌ی خوبی بوده‌ایم و دو تیم از تیم‌های هفتم، تیم‌های پایه‌های دیگر را شکست داده‌اند.

 

تمرینات بچه‌ها به چه صورت است و در چه زمان‌هایی انجام می‌شود؟

دانش‌آموزان علاوه بر زنگ ورزش، در زنگ تفریح هم فعالیت‌های ورزشی‌شان را دنبال می‌کنند. سعی می‌کنیم بچه‌ها یک زنگ در هفته آمادگی جسمانی تمرین کنند. این آمادگی جسمانی هم به ورزشکاران حرفه‌ای ما و هم به بچه‌هایی که فقر حرکتی دارند کمک می‌کند.

بچه‌ها چهارشنبه‌ها از ساعت ۶ تا ۷:۳۰ عصر تمرین بسکتبال و شنبه‌ها، یک‌شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها تمرین تنیس دارند. در تلاشیم دوره‌های «آمادگی جسمانی پلاس» را خارج از ساعت مدرسه هم برگزار کنیم.

 

بچه‌ها از تمرینات آمادگی جسمانی استقبال می‌کنند؟

بله، البته آن اوایل می‌گفتند فقط فوتبال بازی کنیم. اما می‌دانیم که پایه‌ی همه‌ی ورزش‌ها آمادگی جسمانی است و اگر بچه‌ها آمادگی جسمانی نداشته باشند در هیچ ورزشی نتیجه‌ی خوبی نمی‌گیرند. اینکه هفتمی‌ها در فوتبال کم می‌آورند به خاطر این است که بدن‌شان ضعیف است و آماده نیستند، وگرنه ازنظر تاکتیک چیزی کم ندارند. برای همین اگر خودشان تلاش کنند و بدن‌شان را به آمادگی لازم برسانند، می‌توانند افتخار کسب کنند.

 

گفتید هفتمی‌ها بدن‌شان آماده نیست. پایه‌های دیگر چطورند؟

در پایه‌ی هشتم استعدادهای ورزشی خوبی را دیده‌ایم و دانش‌آموزان این پایه، هم در آمادگی جسمانی و هم در ساعاتی که فوتبال و هندبال بازی می‌کنیم، خوب خودشان را در چهارچوب ورزش قرار می‌دهند. فکر می‌کنم در نهایت از همین پایه نفرات خوبی را در تیم‌های مختلف داشته باشیم.

به‌زودی گزارشی از عملکرد بچه‌ها را برای خانواده‌ها می‌فرستیم تا در جریان این پروسه قرار بگیرند. پروسه‌ی غربالگری جسمی هم دارد پیش می‌رود و اواخر آبان گزارش کاملی از نتیجه‌ی این غربالگری به خانواده‌ها ارائه خواهیم داد.

 

و سؤال آخر اینکه، نتیجه‌ی مسابقات لیگ تا این‌جا چه بوده است؟

لیگ فوتبال همچنان به بازی‌های خود ادامه می‌دهد. همه‌ی تیم‌ها ۶ بازی انجام داده‌اند و ۵ بازی دیگر دارند. مسابقه‌ی پینگ‌پونگ هم تک‌حذفی بوده و در حال حاضر به فینال رسیده. مسابقات شطرنج هم در قالب سوئیسی به صورت آزمایشی برگزار شد و هفته‌ی آینده مسابقه‌ی اصلی آن برگزار می‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!