برگزاری مانور رویارویی با حادثه‌ی گازگرفتگی در مدرسه

برگزاری مانور گازگرفتگی در دبیرستان خاتم

دانش‌آموزان خاتم برای رویارویی با حادثه‌ی احتمالی آماده شدند

قرار بود یک مانور در مدرسه برگزار شود. مانور رویارویی با حادثه‌ی گازگرفتگی در مدارس. برای همین همه‌ی ما یک‌شنبه ۱۴ اسفند در حیاط مدرسه جمع شدیم تا به حرف‌های آقای خان‌محمدی درباره‌ی این مانور گوش بدهیم و بعد آن را اجرا کنیم.

آقای خان‌محمدی ابتدا توضیح داد که: «نحوه‌ی ورود و خروج تغییر کرده است و فردی به شکل ثابت مقابل درب ورودی دوره‌ی اول حضور دارد تا رفت‌وآمدها بیش از پیش کنترل شوند. بنابراین ورود و خروج کاملاً امن است.»

«اما اگر شی‌ای از بیرون به داخل مدرسه پرتاب شد چه کار کنیم؟ دو سطل داخل حیاط گذاشته شده است. اگر شی‌ای داخل حیاط افتاد این سطل‌ها روی آن‌ها قرار می‌گیرند تا گاز به اطراف منتشر نشود. دقت کنید که مسئولیت این کار با دانش‌آموزان نیست. مشخص شده است چه کسی باید این کار را انجام بدهد. بنابراین، کسی در نقش قهرمان و ناجی وارد نشود.»

 

در مواجه با حادثه، دانش‌آموزان این کارها را انجام بدهند

«اما دانش‌آموزها باید چه کار کنند؟ ۳ ثانیه نفس نکشید، سریع ماسک یا لباس‌تان را جلوی دهان‌تان بگیرید و به‌سرعت اما با آرامش از حیاط خارج شوید و به داخل کلاس‌هایی که در طبقه‌ی اول هستند و برای این منظور مشخص شده‌اند، بروید.

دقت کنید که دویدن و هل‌شدن به کسی کمک نمی‌کند. پس برای اینکه در این موقعیت هل نشویم باید این مانور را چندین بار تکرار کنیم.

نکاتی که باید حواسمان به آن‌ها باشد:

  • کسی به سالن پایین نمی‌رود. کسانی هم که در سالن پایین هستند با آرامش به طبقه‌ی دوم می‌روند.
  • پنجره‌های کلاس‌های طبقه‌ی اول را همیشه بسته نگه می‌داریم تا اگر شی‌ای داخل حیاط پرت شد و گاز منتشر شد، گاز وارد کلاس نشود.
  • زمان حادثه باید کیف و کاپشن و همه‌ی وسایل‌تان را رها کنید و سریع مکان را تخلیه کنید. بنابراین زمان مانور هم همین کار را انجام بدهید.
  • اگر بعد از اینکه در طبقه‌ی دوم ساکن شدید متوجه شدید یکی از دوستان‌تان حالش بد شده است، به او آب ندهید. فقط دور و برش را خالی کنید.
  • دانش‌آموزان نه به آتش‌نشانی و نه به اورژانس زنگ نمی‌زنند. مشخص شده است چه کسی باید این تماس‌ها را بگیرد. تماس با والدین‌تان هم برعهده‌ی خودتان نیست. مشخص شده است از مسئولین مدرسه چه کسی با والدین تماس می‌گیرد تا همه بتوانید با آرامش و با هماهنگی از مدرسه خارج شوید؛ درست مثل روزهایی که برف سنگین می‌آمد و مدرسه با همه‌ی خانواده‌ها هماهنگ می‌کرد و شما با نظم از مدرسه خارج می‌شدید.»

برگزاری مانور یعنی مدرسه برای رویارویی با حادثه‌ی احتمالی آماده است

بعد از آن اولین مانور برگزار شد و بچه‌ها با رعایت نکات گفته‌شده توانستند طی یک دقیقه حیاط را تخلیه کنند و در کلاس‌هایی که مشخص شده پناه بگیرند. آقای خان‌محمدی به بچه‌ها اعلام کرد: «یک دقیقه زمان مناسبی برای اولین مانور بود و خوب عمل کردید. این مانور امروز و روزهای آینده باز هم برگزار می‌شود با این تفاوت که دیگر از قبل به شما اطلاع داده نمی‌شود و یک‌باره شی‌ای در حیاط می‌اندازیم و شما باید به سرعت واکنش نشان دهید. این یک‌باره بودن مانور باعث می‌شود کم‌کم به بهترین عملکرد دست پیدا کنید.»

آقای خان‌محمدی درباره‌ی دلیل برگزاری این مانور گفت: «برگزاری این مانور و تمرین و تکرار آن یعنی مدرسه فعال است و خودمان را برای بدترین شرایط آماده کرده‌ایم. این اقدام علاوه بر اینکه میزان آمادگی ما را برای مواجه با خطر بالا می‌برد، خیر آموزشی هم دارد.

نوجوان باید یاد بگیرد خطر را بپذیرد و راه مقابله با آن را هم بیاموزد. چون یکی از کارهایی که مدرسه باید انجام بدهد این است که نوجوان را برای زندگی واقعی در جامعه و مخاطراتی که دارد آماده کند. بنابراین ما این مانور را برگزار کردیم.

بهترین راه کمک به نوجوانی که امروز بعد از کرونا در معرض انواع ترس‌ها و استرس‌ها قرار دارد این است که کنار دوستانش در یک محیط امن با نظارت مربیان به شکل تمرین و تکرار راه مقابله با خطر را یاد بگیرد و برای آن آماده شود.»

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!