اگر دستی بر تولید محتوا داری، بیا!


اگر دستی بر تولید محتوا داری، بیا!

همه‌چیز درباره‌ی تولید محتوا در نشریه‌ی مدرسه از زبان خبرنگار شیرطوری

مدرسه که بی‌دانش‌آموز مدرسه نیست! خب نشریه‌ی نوجوان هم بدون همکاری خود نوجوان‌ها نشریه نیست! اصلاً می‌دانید؟ همه‌ی کِیف‌اش به همین است. اینکه خود نوجوان‌ها در نشریه تولید محتوا کنند. راستش من، خبرنگار خبرنگاران، خبرنگار شیرطوری، فکر می‌کنم بزرگ‌ترها هرچقدر هم که خوب بنویسند مثل خود نوجوان‌ها به هدف نمی‌زنند. برای همین شد که من از سردبیر خواستم صفحه‌ای را در نشریه درنظر بگیرد تا خود نوجوان‌ها محتوایش را تولید کنند؛ چه متن باشد، چه عکس، چه تصویرگری، چه پادکست و ویدئو (برای نسخه‌ی آنلاین).
از شما چه پنهان، سردبیر هم از این موضوع استقبال کرد و گفت: «نشریه‌ی نوجوان که بدون حضور نوجوان‌ها نشریه نمی‌شود» (حرف مرا کپی پیست کرد). خلاصه اینکه تویی که به تولید محتوا علاقه داری، بجنب که منتظرت هستیم.
حالا حتماً می‌پرسی خب باید چه محتوایی تولید کنم؟ درباره‌ی چه باشد؟ تا کی وقت دارم؟ چطوری محتوایم را به دست نشریه برسانم؟ بله، بله، می‌دانم خیلی سؤال داری. برای همین چندتا نکته را این‌جا برایت آورده‌ام. هر سؤال دیگری هم داشتی سردبیر در خدمت است؛ کلاً سردبیر در اتاق رسانه نشسته و منتظر تو است تا بیایی و حرف بزنی و سؤال‌هایت را مطرح کنی.

چه محتوایی تولید کنم؟
متن: شامل یادداشت، گزارش، خبر، مصاحبه، داستان، دل‌نوشته
قالب: طنز، واقعی، فانتزی، ترسناک، ماورایی (ماورایی دیگر خیلی ترسناک است!)
به جز متن، دیگر چه؟ عکس، نقاشی و تصویرگری، پادکست و ویدئو (برای نسخه‌ی آنلاین)

موضوع محتوایم چه باشد؟
برای هر شماره از نشریه، یک موضوع محوری و اصلی داریم. مثلاً موضوع ماه مهر، «مدرسه» بود. موضوع آبان هم ؟ است. هم می‌توانی با این موضوع محتوا تولید کنی و هم می‌توانی سراغ موضوعی که دوست داری بروی. فقط یک چیزی: حواست باشد خط قرمزها را زیر پا نگذاری (به خدا سردبیر مجبورم کرد این نکته را بگویم. وگرنه خودم که گنگم خیلی بالاست و با همه‌چیز اوکیم!) ولی خب این‌جا مدرسه است دیگر. باید قوانین و چهارچوب‌های آن را رعایت کرد.
پس برای اینکه با خط قرمزها تصادف نکنیم، اگر درباره‌ی موضوعی که انتخاب کرده‌ای دودل هستی، حتماً از قبل آن را با سردبیر درمیان بگذار که بگوید این موضوع خط قرمز هست یا نه.

محتوایم را تا کی تحویل بدهم؟
اگر سراغ موضوع اصلی هر ماه رفته‌ای، تا دهم همان ماه فرصت داری محتوایت را به دست رسانه برسانی. اگر هم موضوع آزاد انتخاب کرده‌ای که زمان مشخصی ندارد. البته همین محتواهای موضوع آزاد هم اگر تا دهم ماه به دست رسانه برسند می‌توانند در شماره‌ی بعد کار شوند، اما اگر بعد از دهم به دست رسانه برسند می‌روند برای ماه بعد و در شماره‌ی آینده منتشر می‌شوند.
موضوع هر ماه هم در نشریه‌ی ماه قبل اعلام می‌شود. مثل حالا که موضوع آبان را اعلام کرده‌ایم.

محتوایم را چطوری به دست رسانه برسانم؟
بزرگ‌ترها یک ضرب‌المثل دارند که می‌گوید: «هلو برو تو گلو!» از این ضرب‌المثل زمانی استفاده می‌کنند که انجام‌دادن یک کار، خیلی ساده است. حالا هم راه‌های رساندن محتوایت به دست رسانه، هلو برو تو گلو است.
اگر متن نوشته‌ای، می‌توانی آن را تایپ کنی و بعد ایمیل کنی. یا مستقیم بیایی و به دست سردبیر برسانی. سردبیر هم که همیشه‌ی خدا در مدرسه است و شعار مدرسه خانه‌ی دوم ماست را یک تنه محقق کرده است!
اگر هم عکس و تصویرگری و نقاشی داری می‌توانی آن را اسکن کنی و باز هم ایمیل کنی یا دوباره فایل آن را مستقیم به دست سردبیر برسانی تا خودش اسکن کند و اصل فایل را بهت برگرداند.
درباره‌ی ویدئو و پادکست هم اوضاع همین است. چون معمولاً حجم این فایل‌ها بالاست می‌توانی آن‌ها را روی فلش بریزی و به سردبیر برسانی.
کسانی که مستمر در نشریه‌ی مدرسه فعالیت می‌کنند عنوان می‌گیرند. بسته به میزان فعالیت و البته فاکتورهای دیگر (که برخی از آن‌ها ممکن است خیلی مخوف باشند) این عنوان‌ها مشخص می‌شوند. مثلاً یک فرد ممکن است همکار افتخاری باشد، یکی هک‌کار افتخاری (همه‌ی اطلاعات سردبیر را هک می‌کند!) و دیگری دبیر بخش داستان نوجوان.
تازه، این که فقط یک عنوان است. اعضای نوجوان نشریه از امتیازاتی هم برخوردار می‌شوند که حتی برخی از این امتیازات هم ممکن است مخوف باشند. امتیازی مانند یک شب ماندن در مدرسه البته به شکل دسته‌جمعی. حالا این‌که کجای این قضیه مخوف است بماند برای بعد!
خب دیگر خیلی حرف زدم. حالا نوبت شماست که دست به کار شوید. سردبیرِ همیشه در مدرسه حاضر، منتظر شماست.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!