این‌طوری از باورهایتان دفاع کنید!


تا حالا شده است در بحث‌کردن با یک نفر کلافه شوید؟ حس کنید طرف مقابل‌تان منطقی نیست و حرف حساب نمی‌زند؟ حس کنید گفت‌وگوی میان‌تان خوب پیش نمی‌رود و سازنده نیست؟

اگه می‌خواهید یک بحث درست و حسابی با استدلال‌های محکم و قانع‌کننده داشته باشید، باید بلد باشید مغالطه‌ها را تشخیص بدهید تا طرف مقابل نتواند با حرف‌هایش شما را از بحث اصلی منحرف کند. اما حالا شاید بپرسید مغالطه چیست؟ مغالطه، استدلال‌های بدی است که ما را از استدلال‌های درست دور می‌کند.

در کتاب «استدلال های بد»، ما با کلی مغالطه‌های منطقی آشنا می‌شویم. در هر صفحه، یک مغالطه آمده و تصویرگر یک تصویر جالب هم برایش کشیده. هر مغالطه با یک مثال توضیح داده شده؛ مثال‌هایی که بامزه و حتی خنده‌دار هستند. از مغالطه‌ی خرگوش که فکر می‌کند خط‌هایی که در آسمان می‌بیند حتماً رد بشقاب پرنده است، تا مغالطه‌ی جناب شیر که باور ندارد گاز معده‌ی گاوها برای سیاره‌ی زمین مضر است!

در بخشی از کتاب آمده است: توسل به جهل، یکی از روش‌های مغالطه است. در این مغالطه فقط به این دلیل ساده که شاهدی وجود ندارد که نشان دهد گزاره‌ای نادرست است، فرض می‌شود آن گزاره درست است. به مثال کارل ساگان توجه کنید: «چون شاهدی قانع‌کننده وجود ندارد که نشان دهد بشقاب‌پرنده‌ها به زمین نیامده‌اند، در نتیجه بشقاب‌پرنده‌ها وجود دارند.»

توسل به جهل یکی از آن مغالطه‌های پرکاربرد است. به استدلال‌های اطرافیان‌تان توجه کنید. ببینید چندبار در روز با چنین مغالطه‌ای رو به‌رو می‌شوید. می‌توانید نمونه‌هایی برای مغالطه‌ی «توسل به جهل» بیاورید؟

در نهایت اینکه، شما با خواندن این کتاب و آشناشدن با انواع مغالطه‌ها می‌توانید در بحث‌کردن حرفه‌ای شوید و بفهمید چرا بعضی‌وقت‌ها با استدلال‌ها قانع نمی‌شوید. این کتاب یک راهنمای خوب برای یادگرفتن مفاهیم پایه‌ی منطق است. بعد از خواندن کتاب استدلال‌های بد بهتر از قبل می‌توانید از باورهایتان دفاع کنید.

 

استدلال های بد؛ هنر فراموش‌شده‌ی حرفِ حساب‌زدن

نویسنده: علی الموسوی

تصویرگر: الخاندرو جیرالدو

مترجم: حسین شیخ‌رضایی

ناشر: انتشارات فاطمی

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!